11 Sep
11Sep

Dit boek over het erfgoed van de Vlaamse Ardennen is nu beschikbaar!

Erfgoed is alles wat de mensen koesteren en willen doorgeven aan hun kinderen en kleinkinderen. In dit prentenboek neemt reuzin Gerarda je mee op ontdekking door de Vlaamse Ardennen en leer je het erfgoed van de streek kennen.

Gerarda is al meer dan 100 jaar oud! Vandaag gaat ze naar het grote erfgoedfeest, samen met al het andere erfgoed uit de streek. Er ontstaat een heuse stoet. Gerarda en haar vrienden twijfelen: zien de mensen ons nog graag? Zullen we wel blijven bestaan?

De uitgave ‘Gerarda en het Erfgoedfeest’ is een initiatief van Erfgoed Vlaamse Ardennen en werd mogelijk gemaakt dankzij steun van Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Het boek kwam tot stand dankzij de bijdrage van allerlei erfgoedverenigingen uit de streek. Ilustrator Alain Verster (winnaar Picturale Ronse 2017) maakte per gemeente een mooie illustratie.

Het boek vertelt het verhaal van de Reuzin Gerarda die door de Vlaamse Ardennen trekt op weg naar het Grote Erfgoedfeest. Onderweg wordt al het erfgoed levend en het sluit zich bij Gerarda aan op weg naar het feest. Het boek richt zich tot kinderen én volwassenen.

Lien Urmel (Erfgoed Vlaamse Ardennen): “Het boek is een ode geworden aan de Vlaamse Ardennen en haar erfgoed. Het wil de mensen tonen: Kijk eens hoeveel erfgoed er overal om jullie heen is! Het is een oproep om dit erfgoed en het landschap te koesteren. Het is een uitnodiging om met dit erfgoed aan de slag te gaan. Want het kan een inspiratiebron zijn voor kunstenaars, voor ondernemers, voor educatie en tal van andere sectoren. Het kan ook een bron van verbinding zijn en erfgoed kan helpen om bruggen te bouwen naar andere culturen.”

Het boek heeft ook een digitaal luik dat beschikbaar is via de ErfgoedApp. Als je met de smartphone of tablet over de tekeningen gaat zie je de namen van het erfgoed verschijnen.

Erfgoed Vlaamse Ardennen verdeelde 2800 gratis boeken in de Vlaamse Ardennen aan de lagere scholen, de logiesverstrekkers en aan erfgoedvrijwilligers. Er worden ook enkele boeken weggegeven in ruil voor een tekening of verhaal over erfgoed. Wie graag een boek wil bemachtigen kan hiervoor terecht bij zijn gemeente of kan een boek online kopen. De 13 deelnemende gemeenten zijn: Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.

Alle info over 'Gerarda en het Erfgoedfeest' vind je op erfgoedvlaamseardennen.be/erfgoedboek.

Tekst vrij naar Erfgoed Vlaamse Ardennen.

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.