08Mar

PERSBERICHT

Naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de Zwalmse heemkundekring besloot het bestuur een uniek biertje te brouwen ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis. Door de gekende coronamaatregelen werd dit idee tijdelijk on hold gezet. Nu we de draad van het sociale leven geleidelijk aan opnieuw opnemen, leek het ook het ideale moment om dit project verder te zetten. Met de gepaste trots stelt de vzw Heemkundekring Zwalm haar eigen bier voor: het Swaelmke.

Een kerngroep van het bestuur ontwikkelde samen met Zwalms ereburger professor emeritus Denis De Keukeleire en de jarenlange expertise van Wim en Geertrui van Brouwerij De Graal in Brakel dit unieke blonde bier. Op het etiket prijkt de statige Zwalmmolen, een speciaal voor ons bier ontworpen tekening van de hand van Zwalmenaar Marc Ghyselinck. De officiële presentatie en eerste degustatie van het bier gaat door naar aanleiding van de opening van de onze overzichtstentoonstelling over Dikkele op zondag 10 april 2022 om 10:00 uur in ons documentatiecentrum (oude gemeenteschool van Sint-Denijs-Boekel). De eerste vermelding van Dikkele werd vorig jaar immers 1.200 jaar geleden neergepend, en ook deze verjaardag willen we niet geruisloos laten passeren. Iedereen is van harte welkom op de tentoonstelling om samen met ons de zeer uitgebreide geschiedenis van het brouwersdorp Dikkele in te duiken en om kennis te maken met het Swaelmke.

Het Swaelmke is een goudblond bier van hoge gisting (6,5%) met hergisting op fles. Het bier is te verkrijgen via onze website (www.heemkundekringzwalm.be), in het warenhuis “Smatch” te Munkzwalm of via onze bestuursleden.

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.